85 tonmeter HMF-kraan voor Kees Koopman Transport

Geplaatst op:

Koopman 8520 opgetopt

Voor de tweede keer heeft Kees Koopman Transport uit Opmeer een autolaadkraan wagen laten opbouwen door Vlarotech uit Benningbroek. Het 4-assige MAN-chassis opgebouwd met de 85 tonmeter HMF-kraan, voorzien van een EVS-systeem, was een week voor de afgesproken opleverdatum gereed. Ideaal voor Koopman: ‘Omdat we het momenteel erg druk hebben. De auto werd op vrijdag afgeleverd en de maandag erop is hij meteen aan het werk gegaan. Hij rijdt nu 2 maanden naar alle tevredenheid.’

De nieuwe autolaadkraan wagen wordt voornamelijk ingezet voor het plaatsen van glas en dakkapellen. Vanwege die hoge lading diende het chassis laag, sterk en stabiel te zijn. Verder moest de truck voldoen aan de Euro 6-normering, zodat Kees Koopman Transport probleemloos kan werken in binnenstedelijke gebieden en op de Maasvlakte in Rotterdam. Daarmee voldoet de wagen aan de wettelijke eisen en is hij bovendien nog schoner. Voor Vlarotech is daarnaast een opbouw vriendelijk chassis met een goede lastverdeling wenselijk. Zo kwam Edgar Immink van MAN dealer BTS uit Wognum uit bij dit specifieke MAN-chassis TGS 8X2. BTS leverde 3D-tekeningen van de truck waar Vlarotech – samen met importeur Hyva – de laadbak, de kraan en het hulpframe 3D op kon uitwerken. Koopman werkt al jaren met BTS en ook nu was het advies en maatwerk van belang voor de keuze.

Veilig EVS-systeem

‘Gezien ons werkaanbod moest het een zware kraan worden met voldoende gieklengte’, legt Koopman uit. ‘In de praktijk kwam het namelijk nog weleens voor dat we net iets te kort kwamen. Met 34 meter gieklengte kunnen we goed uit de voeten voor onze werkzaamheden. Deze kraan tilt op ongeveer 30 meter nog een kleine personenauto. Daarmee kun je dus een aardig dakkapel plaatsen. Het EVS-systeem van HMF werkt fantastisch. We moeten vaak in krappe ruimtes manoeuvreren met onze kranen. In Amsterdam bijvoorbeeld, in smalle steegjes en grachtjes. Met zo’n beperkte ruimte kunnen we niet de volledige stempelbreedte benutten. Het EVS-systeem past de kraancapaciteit dan traploos automatisch aan naar de grenzen van de stabiliteit waar zelfs de ladingen van de auto mee worden berekend. Tegelijkertijd kan er wel maximaal gebruik gemaakt worden van de 85 tonmeter kraan. Dat werkt heel veilig.’

Vertrouwen

De kraan en laadbak zijn in dezelfde lijn opgebouwd als de autolaadkraanwagen die Vlarotech 2 jaar terug voor Koopman heeft opgebouwd, maar dan in een zwaardere uitvoering. Om levensduur en kwaliteit te waarborgen, paste Vlarotech wederom een totale conservering toe en ook nu ging de carrosserie- en hydrauliekspecialist gedetailleerd voorbereid te werk. De gehele opbouw werd door middel van technische computertekeningen aan Koopman voorgelegd. ‘Voordat er werd gebouwd, wisten we exact wat we zouden krijgen. De 3D-tekeningen lieten elk detail zien, met alles erop en eraan en zo is het ook gerealiseerd. Erg prettig om niet voor verrassingen te staan, het resultaat ziet er keurig netjes afgewerkt uit! Bovendien ben ik persoonlijk zeer te spreken over de begeleiding van Jan Vlaar van Vlarotech binnen het gehele traject. De lijnen waren kort en hij onderhield het contact met BTS zodat het chassis op het juiste moment, zodra het hoogwaardige staal voor de opbouw werd geleverd, bij hem in de werkplaats stond. Ik wilde half april de auto op de weg hebben. Door de vorige samenwerking had ik het vertrouwen dat dat zou lukken; ook nu heeft Vlaar zichzelf bewezen.

Financiering

Voor de financiering van het wagenpark doet Kees Koopman Transport al sinds de oprichting in 1999 zaken met abcfinance B.V. De bank- en merkonafhankelijke leasemaatschappij is ontstaan uit Transned Finance en acteert op eigen boek en fund de gelden vanuit Duitsland. De leasemaatschappij is van oorsprong een financieringsmaatschappij met ‘automotive roots’ waarbij de ‘diesel door de aderen van de medewerkers stroomt’. Momenteel financiert abcfinance B.V. een zeer breed scala objecten om haar klanten van dienst te zijn. De maatschappij – die twee jaar geleden een naamswijziging onderging – is in Duitsland, Oostenrijk en Nederland operationeel en financiert roerende zaken van bedrijven die ingeschreven staan bij de Kamer van Koophandel. Waaronder vrachtwagens, opleggers en alles wat daaraan verbonden is. ‘abcfinance B.V. is thuis in de vervoersmarkt’, vertelt Koopman. ‘Zij weten wat er speelt en wat de behoeften zijn. Ik hoef ze niets uit te leggen: als ik met een vraag kom over het financieren van een kraanwagen, dan weten zij gelijk waar het over gaat. Ik beschouw dat als een groot voordeel ten opzichte van een bank. Bovendien is een aantal mensen met wie we in 1999 zijn gestart nog steeds werkzaam. Dat praat erg makkelijk. Zij kennen ons bedrijf van a tot z. Eens in het kwartaal zitten we aan tafel en bespreken we onze plannen, zoals deze autolaadkraanwagen. abcfinance B.V. legt vervolgens een offerte neer voor financial lease, zodat we weten wat er maandelijks afgedragen moet worden. Deze manier van samenwerken is eerlijk en transparant.

Geplaatst in: