Projecten
Oudeman Transport was op zoek naar een compacte kraanauto die ze flexibel in kunnen zetten voor diverse werkzaamheden. Er is gekozen voor een HMF6020 met Jib. Deze kraan is op zijn maximale lengte beschikbaar voor onder andere het plaatsen van staalconstructies. Daarnaast kan er een ballastbak op de trekker gemonteerd worden en kan er tevens met een aanhanger gereden worden. Om alles voor onze nieuwe klant Oudeman Transport zo overzichtelijk en duidelijk mogelijk te maken, is deze kraanauto in een 3D tekenprogramma geheel uitgewerkt. Na de goedkeuring van de 3D tekeningen zijn wij begonnen met de productie van het staalwerk. Zo konden wij, nadat de auto bij ons binnen kwam, snel en efficiënt aan de opbouw beginnen. Alles van de auto werd gedemonteerd om de auto daarna te stralen, scoperen en te spuiten. Daarna kon alles definitief opgebouwd worden. De kraan is af getest en het EVS stabiliteitscontrole systeem ingesteld zodat er op maximaal gehesen kan worden op bijvoorbeeld halve afstempeling. Voor de kraaninstructie ben ik een dag op een hijsklus mee geweest. Samen met de machinist heb ik de diverse mogelijkheden in de praktijk laten zien.
Voor de tweede keer heeft Kees Koopman Transport uit Opmeer een autolaadkraanwagen laten opbouwen door Vlarotech uit Benningbroek. Het 4-assige MAN-chassis opgebouwd met de 85 tonmeter HMF-kraan, voorzien van een EVS-systeem, was een week voor de afgesproken opleverdatum gereed. Ideaal voor Koopman: ‘Omdat we het momenteel erg druk hebben. De auto werd op vrijdag afgeleverd en de maandag erop is hij meteen aan het werk gegaan. Hij rijdt nu 2 maanden naar alle tevredenheid.’
Veerman De Rijp wenste een kraanauto met een platte laadbak. Dit hebben we gerealiseerd met een lichtgewicht opbouw van hoogsterktestaal met een extra lage laadvloerhoogte. De gehele laadbak is dompelbad verzonken en de verdere afwerkingen zijn van rvs voor een extra goede conservering. Om overal op de laadbak te kunnen stappen hebben we de zij-inrijbeveiliging extra stevig geconstrueerd. Het kopschot is voorzien van geïntegreerde breedteborden en handvatten, opstappen en beschermde werklampen. De lichtgewicht HMF 1820-kraan heeft een extra nauwkeurige afstandsbedieningenventielenblok voor het plaatsen van kozijnen. De kraan is ook voorzien van een EVS-stabiliteitssysteem voor een maximaal hijsvermogen bij elke stand van de steunpoten.
Voor M. Broers hebben we het nieuwste type 30 tons Titan-haakarmsysteem afgeleverd. Dit haakarmsysteem heeft een licht eigen gewicht en is boutbaar waardoor het extra snel gemonteerd is. Het haakarmsysteem wordt in de eindlaklaag geleverd, wat ook weer voor een snellere montage zorgt. De haakarmmaatvoeringen hebben we voor de klant op de centimeter af op maat gemaakt. De dubbele oplooprollen op de haakarm zorgen voor een beperkte hoogte van de haakarm én voor het soepel op- en afzetten van containersystemen. Kisten, hydrauliektank, verlichtingsbeugels en lichtbakken zijn van rvs gemaakt voor een goede conservering. Voor een strakke afwerking is een op maat gemaakte zijplaat voor de uitlaat, de adblue-tank en brandstoftank langs gemonteerd. Daarnaast zijn de aansturingen en de beveiliging zo simpel en eenvoudig mogelijk gehouden bij de ontwikkeling van het haakarmsysteem. Dit houdt in dat er minimale elektrische en pneumatische beveiligingen in het systeem verwerkt zijn om de bedrijfszekerheid te vergroten.
Voor Kieftenburg hebben we een extra lage laadbak berekend en vervolgens geconstrueerd. Hierbij hebben we gebruikgemaakt van hoogwaardige staalsoorten om de laadbak zo laag en zo sterk mogelijk te maken. De laadbak is geschikt voor een hoge puntbelasting. Tevens hebben we een lasersnijtechniek toegepast om van plaatstaal hulpraamprofielen te maken. De laadbak is compleet thermisch dompelbad verzonken. Verder is de afwerking, zoals spatborden en lichtbakken, in rvs uitgevoerd.
Onze klant had een kraanopbouw nodig voor meerdere transportmodules: vervoer van kozijnen en glas, maar ook voor glaszetwerk én het kunnen plaatsen van dakkapellen. We leverden deze wagen door een drie-assig chassis op te bouwen met een lage laadbak – speciaal voor het vervoer van bouwmaterialen – en een 40 tonmeter HMF-kraan met een gieklengte van 27 meter. De opbouw is zeer nauwkeurig geconserveerd. Van het kraanframe zijn alle onderdelen gestraald, geschoopeerd en gespoten. Alle overige delen, inclusief kantelbalken en kopschot, zijn dompelbad verzonken. Deze conservering zorgt ervoor dat de opbouw 2 levens van de auto meegaat. Bovendien zijn kraanframe en laadbak op zo´n manier gemonteerd dat ze vrij eenvoudig overgebouwd kunnen worden op een nieuw truckchassis. Verder hebben we de breedteborden in het kopschot verwerkt en gezette kantbalken toegepast.
Voor houtvezel- en zaagselhandel De Lange uit Ursem hebben we twee wagens afgeleverd, een kortere wagen en een met een lange wielbasis, in verband met een blower achter de cabine. Beide hebben een solide 26 tons Coalan-haakarmsysteem met BT-containervergrendeling en een lage haakarmhoogte van 19,5 cm. Handig voor de klant om hoger te kunnen laden. De zijkanten van het chassis hebben we dicht gemaakt voor de veiligheid, voor de windgeleiding maar ook omdat het er mooi uitziet. Op aanvraag van De Lange hebben we loopvlonders over de laadbak verwerkt. De wagen met de langere wielbasis heeft naast het haakarmsysteem een blowerunit. Deze hebben we in samenspraak met de blowerbouwer bevestigd aan het haakarmsysteem zodat er een sterke constructie is ontstaan. Beide wagens zijn afgewerkt met aluminium. De bakken en kisten zijn van rvs. De lange wagen heeft bovendien aan de achterzijde T-kisten, om zo veel mogelijk beschikbare ruimte te creëren.
De Boer was op zoek naar een auto met een korte draaicirkel. Hiervoor hebben we een eveneens korter, 30 tons, haakarmsysteem berekend en gemonteerd. Na een nauwkeurige berekening – sterkte van het chassis, gewichten op de assen, beschikbare ruimte – en het technisch uittekenen van het systeem en mogelijke containervarianten, konden we definitief bouwen. De wagen heeft vervolgens een hydraulische, verschuifbare achterbumper gekregen om aan de wettelijke eisen te voldoen.