Projecten
Oudeman Transport was op zoek naar een compacte kraanauto die ze flexibel in kunnen zetten voor diverse werkzaamheden. Er is gekozen voor een HMF6020 met Jib. Deze kraan is op zijn maximale lengte beschikbaar voor onder andere het plaatsen van staalconstructies. Daarnaast kan er een ballastbak op de trekker gemonteerd worden en is het mogelijk om met een aanhanger te rijden. Om het voor Oudeman Transport zo overzichtelijk en duidelijk mogelijk te maken is deze kraanauto in een 3D tekenprogramma geheel uitgewerkt. Na de goedkeuring van de 3D tekeningen zijn wij begonnen met de productie van het staalwerk. Zo konden wij, nadat de auto bij ons binnen kwam, snel en efficiënt aan de opbouw beginnen. Alles van de auto werd gedemonteerd om de auto daarna te stralen, schooperen en te spuiten. Met alle materialen gereed voor montage kon alles definitief opgebouwd worden. De kraan is af getest en het EVS stabiliteitscontrole systeem ingesteld zodat er maximaal gehesen kan worden op bijvoorbeeld halve afstempeling. Voor de kraaninstructie is er een ervaren monteur een dag op een hijsklus mee geweest. Samen met de machinist zijn zo de diverse mogelijkheden in de praktijk aangetoond.
Voor Kees Koopman Transport uit Opmeer zijn er al diverse een autolaadkraanwagens opgebouwd door Vlarotech uit Benningbroek. Het 4-assige MAN-chassis opgebouwd met de 85 tonmeter HMF-kraan, voorzien van een EVS-systeem, was een week voor de afgesproken opleverdatum gereed. Koopman: ‘Ideaal omdat we het momenteel erg druk hebben. De auto werd op vrijdag afgeleverd en de maandag erop is hij meteen aan het werk gegaan. Hij rijdt nu al een tijd naar alle tevredenheid.’
Veerman De Rijp wenste een kraanauto met een platte laadbak. Dit hebben we gerealiseerd met een lichtgewicht opbouw van speciaal hooggelegeerd staal met een extra lage laadvloerhoogte. De gehele laadbak is dompelbad verzonken en de verdere afwerkingen zijn van rvs voor een extra goede conservering. Om overal op de laadbak te kunnen stappen is de zij-inrijbeveiliging extra stevig geconstrueerd. Het kopschot is voorzien van geïntegreerde breedteborden en handvatten, opstappen en beschermde werklampen. De lichtgewicht HMF 1820-kraan heeft een extra nauwkeurige afstandsbediening en ventielenblok voor het plaatsen van kozijnen. De kraan is ook voorzien van een EVS-stabiliteitssysteem voor een maximaal hijsvermogen bij elke stand van de steunpoten.
Voor M. Broers hebben we het 30 tons Titan-haakarmsysteem afgeleverd. Dit haakarmsysteem heeft een licht eigen gewicht en is boutbaar waardoor het extra snel gemonteerd is. Het haakarmsysteem wordt in de eindlaklaag geleverd, wat ook weer voor een snellere montage zorgt. De haakarm-maatvoering hebben we voor de klant op de millimeter af op maat gemaakt. De dubbele oplooprollen op de haakarm zorgen voor een beperkte hoogte van de haakarm én voor het soepel op- en afzetten van containersystemen. Kisten, hydrauliektank, verlichtingsbeugels en lichtbakken zijn van rvs gemaakt voor de levensduur. Voor een strakke afwerking is een op maat gemaakte zijplaat voor de uitlaat, de AdBlue-tank en brandstoftank langs de vrachtwagen gemonteerd. Daarnaast zijn de aansturingen en de beveiliging zo simpel en eenvoudig mogelijk gehouden bij de ontwikkeling van de haakarmsystemen. Dit houdt in dat er minimale elektrische en pneumatische beveiligingen in het systeem verwerkt zijn om de bedrijfszekerheid te vergroten.
Voor Kieftenburg hebben we een extra lage laadbak op sterkte berekend en vervolgens geconstrueerd. Hierbij hebben we gebruikgemaakt van hoogwaardige staalsoorten om de laadbak zo laag en zo sterk mogelijk te maken. De laadbak is geschikt voor een hoge puntbelasting van bijvoorbeeld een wiel. Tevens hebben we een lasersnijtechniek toegepast om van plaatstaal hulpraamprofielen te maken i.p.v. profielen. De laadbak is compleet thermisch dompelbad verzonken. Verder is de afwerking, zoals spatborden en lichtbakken, in rvs uitgevoerd.
Onze klant had een kraanopbouw nodig voor meerdere doeleinden, het vervoer van kozijnen en glas, voor glaszetwerk én het kunnen plaatsen van dakkapellen. Dit is bereikt met een drie-assig chassis, een lage laadbak speciaal voor de hoge bouwmaterialen en een 40 tonmeter HMF-kraan met een gieklengte van 27 meter. De opbouw is zeer nauwkeurig geconserveerd, van het kraanframe zijn alle onderdelen gestraald, geschoopeerd en gespoten. Alle overige delen, inclusief kantelbalken en kopschot, zijn dompelbad verzonken. Deze conservering zorgt ervoor dat de opbouw extra lang meegaat. Bovendien zijn het kraanframe en de laadbak op zo´n manier gemonteerd dat ze vrij eenvoudig overgebouwd kunnen worden op een nieuw truckchassis. Verder hebben we de breedteborden in het kopschot verwerkt en gezette kantbalken toegepast.
Voor houtvezel- en zaagselhandel De Lange uit Ursem hebben we twee wagens afgeleverd, een kortere wagen en één met een lange wielbasis, in verband met een blower achter de cabine. Beide hebben een solide 26 tons Coalan-haakarmsysteem met BT-containervergrendeling en een lage haakarmhoogte van 19,5 cm, dit is handig voor de klant om hoger te kunnen laden. De zijkanten van het chassis zijn dicht gemaakt voor de veiligheid, voor de windgeleiding maar ook omdat het er mooi uitziet. Op aanvraag van De Lange hebben we loopvlonders over de laadbak verwerkt. De wagen met de langere wielbasis heeft naast het haakarmsysteem een blowerunit en T-kisten voor extra ruimte. De blower unit is in samenspraak met de blowerbouwer bevestigd aan het haakarmsysteem zodat er een sterke constructie is ontstaan. Beide wagens zijn afgewerkt met aluminium bovenbeplating en rvs bekisting.
De Boer was op zoek naar een auto met een kleine draaicirkel. Hiervoor hebben we een korter, 30 tons, haakarmsysteem berekend en gemonteerd. Na nauwkeurige berekeningen voor de sterkte van het chassis en de belasting van de assen was het mogelijk om te beginnen met het ontwerpen. Met de beschikbare ruimte, en de mogelijke containervarianten in acht houdend is een definitief ontwerp tot stand gekomen.
Een hydraulisch verschuifbare achterbumper was benodigd om aan de wettelijke eisen te voldoen.